Alfa Romeo Stelvio Forum banner
41 - 60 of 76 Posts
Is dit al eens geprobeerd op een 2020 Stelvio? Ik wil dit zo graag doen, maar ben ook doodsbang. Ik zie dat de lay-out van de ACC-knop is veranderd voor 2020. Betekent dit iets bij het herconfigureren van de Multiecuscan?

View attachment 20667

Is het mogelijk om hetzelfde te doen met Lane keep Assist en Lane Departure Warning? En ik kan nergens aan het ACC-knopgedeelte komen. Kunt u advies geven? Hartelijk dank @KGB.
Hoi
Bent u erin geslaagd meer informatie te krijgen van @KGB over rijhulpsystemen?
BEDANKT

Cantier-interface is vrij duur (600+ euro als ik me niet vergis). Is er een andere optie voor MES-verbinding om proxy-uitlijning te doen?
Zou ELM met alle extra kabels kunnen werken?

Cantier-interface is vrij duur (600eur+ als ik me niet vergis). Is er een andere optie voor MES-verbinding om proxy-uitlijning te doen?
ELM zou kunnen werken met alle extra kabels?
je kunt altijd de MES-website bekijken - cantiecar+MES ze verkopen voor ~280EUR. je kunt met ELM gaan, maar ik zou OBDLink SX aanraden, aangezien ELM is stopgezet.

Hallo,
Ik heb momenteel een Stelvio uit 2021 die geen adaptieve cruise control heeft. Ik heb ook geen rijstrookassistentie.
Van wat ik begrijp, moet ik het blok halen dat op de bijgevoegde foto staat.
Aan de andere kant heb ik alle forums afgezocht die praten over het toevoegen van ACC, maar geen enkele vermeldt de OEM-referentie van dit blok.
Heb ik gelijk?
Kunt u mij helpen?

Is het ook mogelijk om de ACC toe te voegen aan een 2021 met MES?

BEDANKT! :)

Heeft iemand een dealer gevraagd dit te doen? Ik overweeg het te vragen aan een dealer die een gebruikte Stelvio uit 2021 verkoopt als onderdeel van de onderhandelingen, maar ik weet niet zeker of ze een dergelijke wijziging zouden mogen aanbrengen, aangezien deze technisch gezien niet door de fabrikant wordt ondersteund.

Is er iemand die een dealer dit heeft gevraagd? Ik overweeg het te vragen aan een dealer die een gebruikte Stelvio 2021 verkoopt als onderdeel van de onderhandelingen, maar ik weet niet zeker of ze een dergelijke wijziging zouden mogen aanbrengen, aangezien deze technisch niet door de fabrikant wordt ondersteund.
Ik betwijfel ten zeerste of ze je zelfs de zin zouden laten afmaken, het is alleen een fabrieksinstallatie en het zou de garantie-artikelen ongeldig maken.

Als je serieus ACC wilt, zoek dan naar een auto die het heeft.

Een kleine handleiding voor het installeren:

DOE HET OP EIGEN RISICO.

Nou, eerst heb je de stuurwielknoppen nodig met ACC-knop. Het EPER-onderdeelnummer is: 156130459
Je moet ook de radar en camera aan de voorkant hebben, de procedure is hetzelfde voor de Giulia :)

0. Als je de accu niet wilt verwijderen, kun je het beste je sleutel uit de buurt van de auto houden, zodat deze niet in de stand-bymodus gaat. Als je auto ook SGW heeft, heb je een paar extra stappen nodig.

1. Je moet je airbag van het stuurwiel verwijderen. Er is een clip bereikbaar vanaf de onderkant van de airbag met een platte schroevendraaier..je drukt erop met de schroevendraaier en dan moet de airbag eraf komen. Er zitten kabels aan de airbag vast, dus wees voorzichtig en je moet ze ook verwijderen.

2. Koppel alle kabels los.

3. Verwijder het stuurwiel uit de auto, het is veel gemakkelijker om op deze manier te werken. Schroef dan de 3 schroeven aan de achterkant los... één achter elk knoppenpaneel en één aan de onderkant van het stuurwiel. Dan moet je aan de onderkant van het stuurwiel werken en de plastic afdekking die eruitziet als aluminium losmaken met een plastic schroevendraaier voor clips of iets dergelijks MAAR wees voorzichtig om het leer op het stuurwiel niet te beschadigen. Er zitten twee grote plastic clips bijna in het midden van het stuurwiel onder de airbag. Maak ze voorzichtig los.

4. Zodra je de plastic afdekking hebt verwijderd, kun je de knoppen verwijderen. Misschien is het een goed idee om de rode start-stopknop op dit moment te installeren als je wilt. Knoppen hebben hun eigen bedrading, dus wees daar ook voorzichtig mee. Neem de tijd en haast je niet, het is geen erg moeilijke klus.

5. Vervang de knoppen door de nieuwe. Zet dan alles weer in elkaar.

6. Sluit Multiecuscan aan op je ABS en controleer of je stuurwiel op 0,00 graden staat.

7. Zet de auto aan zonder de motor te starten, sluit Multiecuscan (MES) aan en ga naar Proxi-uitlijning.

8. In het gedeelte waar je ziet dat je de cruise control hebt ingeschakeld... schakel deze uit. Ga naar adaptieve cruise control en schakel deze in.

9. Doe de proxi-uitlijning. Het is het beste om de Wifi Cantier-interface te gebruiken (wat betekent de nieuwste versie van de interface die zowel wifi als BT heeft) met MES, aangezien ELM327 of andere interfaces kunnen falen bij sommige modules.

10. Wanneer de proxi-uitlijning is voltooid, heb je foutcodes in sommige ECU's en heb je aanpassing van de ABS-ecu nodig. Op dit punt staat de auto in de veiligheidsmodus en kun je hem niet meer verplaatsen!!! Schrik niet. MAAR voor het geval dat alles naar de **** gaat, parkeer de auto dan ergens waar hij kan blijven staan totdat de sleepwagen komt.

11. Ga naar de ABS-ecu en ga naar parameters. Controleer of het stuurwiel op 0,00 graden staat, wat 100% in het midden betekent, niet naar links of rechts draaien... ga dan naar aanpassingen en doe een stuurwielreset.

12. Doe daarna een remdrukreset.

13. Doe ook een YAW-sensorreset.

14. Verwijder DTC-fouten in de ABS-eenheid

15. Zet de auto uit en wacht een paar minuten.

16. Zet de auto weer aan en ga naar de motor-ecu, verwijder daar ook DTC's. Nadat de proxi-uitlijning is voltooid, heb je fouten in veel ecu's. (je motor kan een beetje gaan schudden.... schrik niet :), in de meeste gevallen gebeurt dat niet. Het punt is dat de motor de verbinding met de ABS-eenheid verliest, om het kort te zeggen, en wat andere dingen.

17. Nadat je dtc in de motor-ecu hebt verwijderd, ga je naar alle andere ecu's en verwijder je ook de fouten.

18. Zet de auto uit en wacht.

19. Zet de auto aan, druk op de cruise control- en acc-knoppen en kijk op het display of de pictogrammen verschijnen.

20. Zoek een mooie weg en probeer met een vriend voor je de ACC en leer hoe het werkt... lees daarvoor ook de handleiding.

21. Kijk altijd naar de weg en wees bereid om te remmen.

22. Geniet van je ritten en wees veilig

p.s.: zal later foto's toevoegen
Bedankt voor het delen hiervan. Heb veel vragen, aangezien mijn MultiScanECU voor alles verschillende labels heeft in vergelijking met wat er in de post wordt vermeld. Ik hoop dat iemand kan bevestigen..

Ga naar ABS ecu en ga naar parameters.
Is dit ABS > Continental ABS MK C1, toch?

Wordt dit "druksensor kalibratie" genoemd?

Wordt dit "laterale en longitudinale versnellingssensor kalibratie" genoemd?

Bedankt voor het delen hiervan. Heb veel vragen, aangezien mijn MultiScanECU voor alles andere labels heeft in vergelijking met wat er in de post wordt genoemd. Ik hoop dat iemand kan bevestigen..

Is dit ABS > Continental ABS MK C1, toch?

Wordt dit "druksensor kalibratie" genoemd?

Wordt dit "laterale en longitudinale versnellingssensor kalibratie" genoemd?
Het antwoord is ja op alles

Is dit al eens geprobeerd op een 2020 Stelvio? Ik wil dit zo graag doen, maar ben ook doodsbang. Ik zie dat de lay-out van de ACC-knop is veranderd voor 2020. Betekent dit iets bij het herconfigureren van de Multiecuscan?

View attachment 20667

Is het mogelijk om hetzelfde te doen met Lane keep Assist en Lane Departure Warning? en ik kan nergens aan het ACC-knopgedeelte komen. kunt u advies geven? Hartelijk dank @KGB.
Net het onderdeelnummer gevonden, 156150666! Ik heb het onderdeel op eBay gevonden en het onderdeelnummer van de foto gehaald. Heb het onderdeel net gekocht voor mijn 2020, zal terugkoppelen na het proberen te installeren.

Voor modellen van 2020 (en later) met FCW+ en actieve dodehoekbewaking met rijstrookbehoud, is mijn begrip dat de Adaptive Cruise Control deel uitmaakt van het Active Driver Assist-pakket, dat volgens een raamsticker de volgende functies omvat:

Image

Betekent dit dat ik met de juiste stuurwielknopmodule (hierboven gelinkt) ook het volgende kan inschakelen:
Highway Assist System
Traffic Jam Assist
Lane Keep Assist
Traffic Sign Recognition
?

Ik moet het in MES controleren, maar ik herinner me niet dat ik die aanpassingen heb zien staan, dus ik vraag me af of ze deel uitmaken van een andere aanpassing.

Bedankt

Hallo, ik heb de volgende situatie: Ik wil de ACC in mijn auto (alfa romeo stelvio 2021) annuleren. Als je al de ACC hebt ingesteld en je hebt een CC-knop links, dan heb ik deze knop nodig. Als iemand hem kan sturen, ben ik erg dankbaar, bedankt voor je aandacht

Hallo, ik heb de volgende situatie: Ik wil de ACC in mijn auto (alfa romeo stelvio 2021) annuleren. Als je al de ACC hebt ingesteld en je hebt een CC-knop links, dan heb ik deze knop nodig. Als iemand hem kan sturen, ben ik erg dankbaar. Bedankt voor uw aandacht.

Een kleine handleiding over hoe je het installeert:

DOE HET OP EIGEN RISICO.

Nou, eerst heb je de stuurknoppen nodig met ACC-knop. Het EPER-onderdeelnummer is: 156130459
Je moet ook de radar en camera aan de voorkant hebben, de procedure is hetzelfde voor de Giulia :)

0. Als je de accu niet wilt loskoppelen, kun je het beste je sleutel uit de buurt van de auto houden, zodat deze niet in de stand-bymodus gaat. Ook als je auto SGW heeft, heb je een paar extra stappen nodig.

1. Je moet je airbag van het stuur verwijderen. Er is een clip bereikbaar vanaf de onderkant van de airbag met een platte schroevendraaier..je drukt erop met de schroevendraaier en dan zou de airbag eraf moeten komen. Er zitten kabels aan de airbag vast, dus wees voorzichtig en je moet ze ook verwijderen.

2. Koppel alle kabels los.

3. Verwijder het stuurwiel van de auto, het zal op deze manier veel gemakkelijker zijn om te werken. Schroef dan de 3 schroeven aan de achterkant los... één achter elk knoppaneel en één aan de onderkant van het stuur. Dan moet je aan de onderkant van het stuur werken en de plastic afdekking die eruitziet als aluminium losmaken met een plastic schroevendraaier voor clips of iets dergelijks, MAAR wees voorzichtig om het leer op het stuur niet te beschadigen. Er zitten twee grote plastic clips bijna in het midden van het stuur, onder de airbag. Maak ze voorzichtig los.

4. Als je de plastic afdekking hebt verwijderd, kun je de knoppen verwijderen. Misschien is het een goed idee om de rode start-stopknop op dit moment te installeren. Knoppen hebben hun eigen bedrading, dus wees daar ook voorzichtig mee. Neem de tijd en haast je niet, het is geen erg moeilijke klus.

5. Vervang de knoppen door de nieuwe. Zet dan alles weer in elkaar.

6. Sluit Multiecuscan aan op je ABS en controleer of je stuurwiel op 0,00 graden staat

7. Zet de auto aan zonder de motor te starten, sluit Multiecuscan (MES) aan en ga naar Proxi-uitlijning.

8. In het gedeelte waar je ziet dat je de cruise control hebt ingeschakeld... schakel deze uit. Ga naar adaptieve cruise control en schakel deze in.

9. Doe de proxi-uitlijning. Het is het beste om de Wifi Cantier-interface te gebruiken (wat betekent de nieuwste versie van de interface met zowel wifi als BT) met MES, aangezien ELM327 of andere interfaces kunnen falen bij sommige modules.

10. Wanneer de proxi-uitlijning is voltooid, heb je foutcodes in sommige ECU's en heb je aanpassing van de ABS-ecu nodig. Op dit punt staat de auto in de veiligheidsmodus en kun je hem niet verplaatsen!!! Schrik niet. MAAR voor het geval alles naar de **** gaat, parkeer de auto ergens waar hij kan blijven staan totdat de sleepwagen komt.

11. Ga naar de ABS-ecu en ga naar parameters. Controleer of het stuurwiel op 0,00 graden staat, wat 100% in het midden betekent, niet naar links of rechts draaien... ga dan naar aanpassingen en doe de stuurwielreset.

14. Verwijder DTC-fouten in de ABS-eenheid

15. Zet de auto uit en wacht een paar minuten.

16. Zet de auto weer aan en ga naar de motor-ecu, verwijder daar ook de DTC's. Nadat de proxi-uitlijning is voltooid, heb je fouten in veel ecu's. (je motor kan een beetje gaan schudden.... schrik niet :) in de meeste gevallen gebeurt het niet. Het punt is dat de motor de verbinding met de ABS-eenheid verliest, om het kort te zeggen, en wat andere dingen.

17. Nadat je dtc in de motor-ecu hebt verwijderd, ga je naar alle andere ecu's en verwijder je ook de fouten.

18. Zet de auto uit en wacht.

19. Zet de auto aan, druk op de cruise control- en acc-knoppen en kijk op het display of de pictogrammen verschijnen.

20. Zoek een mooie weg en probeer met een vriend voor je de ACC en leer hoe het werkt... lees daarvoor ook de handleiding.

21. Kijk altijd naar de weg en wees bereid om te remmen.

22. Geniet van je ritten en wees veilig

p.s.: zal later foto's toevoegen
Kun je me je oude knop geven?

Kun je me je oude knop geven?
Ik ga de mijne houden voor het geval ik hem ooit weer terug wil veranderen. Hier is een set van beide knopmodules met bekleding van een 2020+ voor $150 Alfa Romeo Stelvio Stuurwiel Multifunctionele Audio Cruise Start Switch OEM | eBay

Ter info: ik denk dat degene die ik linkte, hoewel voor een oudere Stelvio, prima zou moeten werken, ongeacht het jaar. Voor zover ik weet, heeft de knopmodule logica om het juiste commando naar de auto te sturen op basis van de daadwerkelijk ingedrukte knop, niet alleen de locatie van de ingedrukte knop.

Ik heb deze upgrade vandaag gedaan. Mijn auto is een 2020 Stelvio Ti sport. Hij heeft een verwarmd stuurwiel en actieve dodehoekbewaking met stuurwielmotor. Het duurde iets meer dan een uur van begin tot eind. Hier zijn mijn gedachten en enkele tips:

Installatie:
  • Het verwijderen van de airbag/claxonmodule was heel eenvoudig. Er waren slechts 2 connectoren voor de hele assemblage. Ik geloof dat eerdere modellen 4 of meer connectoren hadden.
  • Ik heb het stuur niet van de auto verwijderd, omdat ik geen voldoende grote dop had, dus ik moest de 2 schroeven op 3 en 9 uur blind verwijderen met een 3 mm inbus. Dat was een PITA omdat je niets kon zien en de stelen in de weg zaten. Dit duurde het langst.
  • Toen ik die 2 schroeven had verwijderd, kon ik voorzichtig de plastic trim/stuurknoppenmodule-assemblage verwijderen. Eenmaal verwijderd, waren er 3 connectoren bevestigd: 1 voor elke knopmodule en 1 voor de start/stop-knop. Ik kon niet uitvinden hoe ik de start/stop-knopconnector moest verwijderen, dus ik verwijderde de andere 2 om meer ruimte te creĂ«ren en ging verder met het verwijderen van de 3 schroeven die de linker stuurknopmodule van achteren vasthielden. Die 3 schroeven waren een beetje lastig te verwijderen/installeren, omdat de koppen zacht leken en wilden strippen. Doe het rustig aan en probeer verschillende maten kruiskopschroeven.
MES
  • Na het opnieuw aansluiten van de accu, het uitschakelen van de cruise control en het inschakelen van de adaptieve cruise control, heb ik een proxi-uitlijning gedaan. Ik heb nagelaten de ABS-module te controleren op de stuurhoek, maar heb er wel voor gezorgd dat het stuurwiel visueel recht stond.
  • Na de proxi-uitlijning ging ik de stuurhoek resetten en raakte ik in paniek toen het niet lukte uit te voeren omdat "Onjuiste voorwaarden om deze test uit te voeren". Ik ging toen de stuurhoek in MES bekijken en er stond -2000 graden! Ik begon mezelf te vervloeken. Ik realiseerde me dat ik misschien de procedure moest uitvoeren om codes te wissen, dus startte ik de auto, draaide het stuurwiel volledig naar elke kant, terug naar het midden en schakelde de auto vervolgens uit. Ging terug naar MES, bekeek de stuurhoek en gelukkig las hij een normale waarde, bijvoorbeeld 1 graad. Ik kon toen de stuurwielreset uitvoeren.
  • Voltooid de rest van de sensor resets (laterale en longitudinale versnellingssensor kalibratie en remdruk reset) en wist de codes in de ABS. Toen ik de codes in de ABS had gewist, kon ik aan de slag.
Ik heb de proxi-waarden nog niet aangepast om TJA in te schakelen, dus de TJA/HAS-knop doet niets als deze wordt ingedrukt. Ik heb ook nog niet de proxi-waarden van Lane Assist aangepast. Ik weet niet zeker wat het verschil is tussen LKA en Active Lane Management en welke ik kan inschakelen, zo ja. Alle begeleiding daar zou worden gewaardeerd!

Stuurwiel ervoor
Image

Stuurwiel erna
Image

Image

Image

Image

41 - 60 of 76 Posts