Alfa Romeo Stelvio Forum banner

Stelvio 2.0T 280pk Brandstofverbruik in de praktijk

9.8K views 53 replies 20 participants last post by  Gerarddm  
#1 ·
Hallo mensen,

Ik probeer te peilen of mijn 2022 Veloce met 21" velgen binnen het "normale" bereik valt of niet. Meestal kan mijn auto met gemengde rijomstandigheden (70% stad) slechts 13 liter/100 km = 18 mpg (US) = 21,7 mpg (UK) doen. Het lijkt een beetje hoog in vergelijking met bijvoorbeeld een Tiguan 2.0T. Op de snelweg met 140-150 km/u geeft hij ongeveer 12 liter/100 km = 20 mpg (US) = 23 mpg (UK). Van het officiële brandstofverbruik komt het op geen enkele manier in de buurt, wat ongeveer 30 mpg (UK) is.

Dus ik vraag me af of mijn motor een verborgen probleem heeft? De kilometerstand van de auto is slechts 17.000 km, wat relatief nieuw is.

Bedankt bij voorbaat.

#4 ·
Uh... Ik realiseer me dat het allebei 2.0.turbo motoren zijn...

VW maakt ongeveer 180 pk, Alfa bijna 300. Ze lijken niet eens op elkaar, behalve qua grootte en turbo gebruik.

Je benzineverbruik klinkt goed in mijn oren. De enige manier om de kilometerstand op de sticker te halen, is als je rijdt alsof je een Toyota bezit en geen Alfa.
Ik weet dat ze niet precies hetzelfde zijn, maar over het algemeen zouden moderne motoren behoorlijk efficiënt en compatibel moeten zijn. Tiguan EA888 2.0 zal ongeveer 220-240 pk halen, afhankelijk van de markt, en ik denk dat de transmissieverliezen veel kleiner zouden kunnen zijn dan ZF-8sp, omdat ze DSG gebruiken. Ik denk dat wat op de sticker/specificatie staat, in het echte leven erg moeilijk te halen is. Een ander groot verschil is dat de Stelvio meer op RWD-bias zit, terwijl alle Tiguan FWD zijn tijdens het cruisen.

#6 · (Edited)
De Tiguan weegt overal van 136 tot 227 kg minder, naast het draaien rond 10 psi druk standaard versus 22 psi. Bij de meest agressieve fabrieksafstelling die in de meeste markten beschikbaar is.

Het maakt niet uit hoe je het wilt bekijken, de VW-turbo is niet zo agressief afgesteld als de Alfa 2.0, zelfs niet in zijn meest agressief afgestelde vorm af fabriek. (Met één uitzondering hieronder)

De Alfa-motor is efficiënt. Rijd ermee alsof het een VW met 180 pk is en het kan een betere MPG of dezelfde krijgen in een groter, zwaarder voertuig. Rijd ermee alsof het 290+ pk heeft en dat zal niet gebeuren. Veel mensen hier melden dat ze de geadverteerde brandstofefficiëntie halen, ze rijden gewoon niet agressief.

In 2009 bezat ik een VW met een DSG.... brak letterlijk de helft van de versnellingen door te agressief te rijden, de citroenrechtszaak en de daaruit voortvloeiende terugkoop veroorzaakten een TSB om de transmissiesoftware bijgewerkt te krijgen in combinatie met de VR6-motoren in VW's om het schakelen te vertragen en de motoren licht te nerfen. Geen grap of overdrijving. Ze stopten ook met het plaatsen van de VR6/DSG-combinatie in de Eos daarna. De versnellingsbak kon het koppel/voertuiggewicht niet aan bij hard rijden. Eff de DSG zoals gebruikt in VW's, het is zwak en de motoren die ermee worden gebruikt, hebben misschien goede pk-waarden, maar dat betekent niets. Porsche's DSG is solide, VW heeft bezuinigd bij het verplaatsen naar de lagere markt. Ik wilde die auto voor altijd bezitten... hardtop cabriolet met een zonnedak??!! Letterlijk mijn droomauto sinds ik 8 jaar oud was, mensen vertelden me dat het nooit zou kunnen bestaan.... toen moest ik hem als citroen inleveren vanwege een waardeloze versnellingsbak. Eff de DSG en VW. (Porsche is cool, Audi is hit or miss)

De VW 2.0 met een DSG is niet half zo agressief afgesteld of sterk als een Alfa 2.0 met de ZF. De VW krijgt een betere kilometerstand...vooral omdat hij je niet laat doen wat een Alfa doet.

De enige uitzondering hierop voor de Tiguan is de echte R. Die heeft de 7-traps DSG en de 320 pk GTI-motor met een 4,6 0-60. Hij krijgt ook een kilometerstand die meer lijkt op een QV dan een basis Stelvio uit alle rapporten - terwijl hij ook langzamer is dan een QV en een 4-cilinder, geen V6. Hoewel de VS die motor niet krijgt, is het in de meeste markten buiten Duitsland vaporware...bestaat niet.

#13 ·
De Tiguan weegt 136 tot 227 kg minder en heeft een bandenspanning van ongeveer 0,7 bar in plaats van 1,5 bar. Bij de meest agressieve fabrieksafstelling die in de meeste markten beschikbaar is.

Het maakt niet uit hoe je het bekijkt, de VW-turbo is niet zo agressief afgesteld als de Alfa 2.0, zelfs niet in zijn meest agressief afgestelde vorm vanuit de fabriek. (Met één uitzondering hieronder)

De Alfa-motor is efficiënt. Rij ermee als een VW met 180 pk en hij kan een beter verbruik halen of hetzelfde in een groter, zwaarder voertuig. Rijd ermee alsof hij 290+ pk heeft en dat zal niet gebeuren. Veel mensen hier melden dat ze de opgegeven brandstofefficiëntie halen, ze rijden gewoon niet agressief.

In 2009 bezat ik een VW met een DSG....letterlijk de helft van de versnellingen kapot gereden door te agressief te rijden, de citroenrechtszaak en de daaruit voortvloeiende terugkoop veroorzaakten een TSB om de transmissiesoftware bij de VR6-motoren in VW's bij te werken om het schakelen te vertragen en de motoren licht te nerfen. Geen grap of overdrijving. Ze stopten ook met het plaatsen van de VR6/DSG-combinatie in de Eos daarna. De versnellingsbak kon het koppel/voertuiggewicht niet aan bij hard rijden. Eff de DSG zoals gebruikt in VW's, het is zwak en de motoren die ermee worden gebruikt, hebben misschien goede pk-waarden, maar dat betekent niets. Porsche's DSG is solide, VW heeft bezuinigd bij het verplaatsen naar de lagere markt. Ik wilde die auto voor altijd bezitten...hardtop cabriolet met een zonnedak??!! Letterlijk mijn droomauto sinds ik 8 jaar oud was, mensen vertelden me dat hij nooit zou kunnen bestaan....toen moest ik hem als citroen inleveren vanwege een waardeloze versnellingsbak. Eff de DSG en VW. (Porsche is cool, Audi is hit or miss)

De VW 2.0 met een DSG is niet half zo agressief afgesteld of sterk als een Alfa 2.0 met de ZF. De VW krijgt een betere kilometerstand...vooral omdat hij je niet laat doen wat een Alfa doet.

De enige uitzondering hierop voor de Tiguan is de echte R. Die heeft de 7-traps DSG en de 320 pk GTI-motor met een 4,6 0-60. Hij krijgt ook een kilometerstand die meer lijkt op een QV dan op een basis-Stelvio, uit alle rapporten - terwijl hij ook langzamer is dan een QV en een 4-cilinder, geen V6. Hoewel de VS die motor niet krijgt, is het in de meeste markten buiten Duitsland vaporware...bestaat niet.
VW EA888 2.0T heeft veel variaties en ik denk dat de Arteon 2.0T R-line motor een zeer vergelijkbare rating heeft als onze Multiair 2.0T. Hij heeft ook een rating van 280 pk 350 nm. Die 2.0T-motor heeft al een maximale boost van bijna 1,7 bar. Geen idee wat de real-world FC daarop is. Ik heb ook een Tiguan Mk2 1.4T met 150 pk die een maximale boost heeft van ongeveer 1,2 bar. Tegenwoordig zullen veel fabrikanten de boostlimiet van een kleine motor verhogen en dat is waar de betrouwbaarheid lager wordt. Hoe dan ook, mijn punt gaat niet over het vergelijken van Alfa vs VW, maar meer over wat er op het specificatieblad staat versus het echte leven. Uit mijn ervaring van 16 jaar met VW ligt hun opgegeven FC veel dichter bij de realiteit dan bij mijn Stelvio. Daarom vraag ik me af of mijn Stelvio normaal loopt of niet. Ik denk dat het gebaseerd is op de feedback van iedereen hier.

Ik denk dat de Multiair 2.0T een "smaller" bandbreedte van efficiëntie heeft, bijvoorbeeld ongeveer 96-113 km/u...als je die eenmaal overschrijdt, zal de FC exponentieel toenemen...relatief gezien. Ik denk dat ik dan gewoon van mijn Stelvio geniet...;)

#7 ·
Hoi mensen,

Ik probeer gewoon te peilen of mijn 2022 Veloce met 21" velg binnen het "normale" bereik valt of niet. Meestal kan mijn rit met gemengde rijomstandigheden (70% stad) slechts 13 liter/100 km = 18 mpg (US) = 21,7 mpg (UK) doen. Het lijkt een beetje hoog in vergelijking met bijvoorbeeld een Tiguan 2.0T. Op de snelweg met 140-150 km/u geeft het ongeveer 12 liter/100 km = 20 mpg (US) = 23 mpg (UK). Van het officiële brandstofverbruik komt het op geen enkele manier in de buurt, wat ongeveer 30 mpg (UK) is.

Dus ik vraag me af of mijn motor een verborgen probleem heeft? De kilometerstand van de auto is slechts 17.000 km, wat relatief nieuw is.

Bedankt bij voorbaat.
De 21” velgen schaden waarschijnlijk de brandstofbesparing. De Ti Sport van mijn vrouw met 20” velgen haalt 23-25 mpg bij gemengd rijden en veel hoger bij snelwegritten (28 mpg+). Snelle tips om uw brandstofbesparing te verhogen: controleer uw bandenspanning, zorg ervoor dat uw luchtfilter schoon is, gebruik premium benzine en voeg periodiek een goede aanvullende brandstofinjectiereiniger toe, zoals LiquiMoly DI Fuel Injection Cleaner. Brandstoffen van topkwaliteit hebben reinigingsmiddelen die koolstofopbouw tegengaan, maar een supplement zal niets schaden.

#12 ·
De 21” velgen schaden waarschijnlijk de brandstofbesparing. De Ti Sport van mijn vrouw op 20” velgen haalt 23-25 mpg bij gemengd rijden en veel meer op snelwegritten (28 mpg+). Snelle tips om uw brandstofbesparing te verhogen: controleer uw bandenspanning, zorg ervoor dat uw luchtfilter schoon is, gebruik premium benzine en voeg periodiek een goede aanvullende brandstofinjectiereiniger toe, zoals LiquiMoly DI Fuel Injection Cleaner. Brandstoffen van topkwaliteit hebben reinigingsmiddelen die koolstofopbouw tegengaan, maar een supplement zal geen kwaad doen.
ik denk het wel.... met 21" schaadt het de FC behoorlijk, vooral bij start-stop in de stad. Ik gebruik alleen RON95 in dit deel van de wereld met een warme omgevingstemperatuur >30C de hele tijd

#11 ·
Ik kan 30 MPG (US gallons) halen, maar dat is cruisen op 60 in A, en toen ik het bewees, zit ik >95% van de tijd in D of N.
dat moet heel moeilijk zijn om het op 60 mph te houden. Ja, ik kan zien dat de meter voor het directe brandstofverbruik rond de 6-7 liter/100 km zweeft bij die snelheid. Ik denk dat die geclassificeerde FC in die conditie zou moeten rijden.

#9 ·
Ik heb net mijn eerste lange rit van deze week van Amsterdam naar België en terug (400 km) voltooid. Was een familie-uitje, dus ik ging niet mentaal... maar het is een 310 getuned door Squadra, dus de A-modus is niet wat het was :). Hoe dan ook, ik had een volle tank, reed 398 km met ongeveer 130 km/u op de snelweg... en kwam thuis met een halve tank en een geschatte actieradius van 360 km. Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat dit me echt verraste, aangezien al mijn rijden tot nu toe in D- en N-modus is geweest en ik veel geld aan brandstof heb uitgegeven... dus ik was aangenaam verrast om te zien dat de motor super efficiënt is, zelfs bij 130 km/u. Dus het komt neer op ongeveer 750-800 km voor lange ritten. Niet slecht!

Mijn 159Ti gaf me 500 als ik geluk had.

• Like
Reactions: tazztham
#14 ·
Ik heb deze week mijn eerste lange rit gemaakt van Amsterdam naar België en terug (400 km). Het was een gezinsuitstapje, dus ik ging niet mentaal.....maar het is een 310 getuned door Squadra, dus de A-modus is niet meer wat het was :). Hoe dan ook, ik had een volle tank, reed 398 km met ongeveer 130 km/u op de snelweg...en kwam thuis met een halve tank en een geschatte actieradius van 360 km. Ik moet eerlijk zijn en zeggen dat dit me echt verraste, want al mijn ritten tot nu toe waren in D- en N-modus en ik heb veel geld aan brandstof uitgegeven...dus ik was aangenaam verrast om te zien dat de motor super efficiënt is, zelfs bij 130 km/u. Dus het komt neer op ongeveer 750-800 km voor lange ritten. Niet slecht!

Mijn 159Ti gaf me 500 als ik geluk had.
dat is heel goed daarvoor als je 130 km/u rijdt...misschien maakt je remap het nog efficiënter? Ik denk dat de mijne die FC niet eens kan halen bij 130 km/u...misschien is de balansrange 200 km. Ik denk dat het komt omdat de temperatuur hier heet is...>28-35C :(

#10 ·
Hoi mensen,

Ik probeer gewoon te peilen of mijn 2022 Veloce met 21" velg binnen het "normale" bereik valt of niet. Meestal met gemengde rijomstandigheden (70% stad) kan mijn rit slechts 13 liter/100 km = 18 mpg (US) = 21,7 mpg (UK) doen. Het lijkt een beetje hoog in vergelijking met bijvoorbeeld een Tiguan 2.0T. Op de snelweg met 140-150 km/u geeft het ongeveer 12 liter/100 km = 20 mpg (US) = 23 mpg (UK). Van het officiële brandstofverbruik komt het op geen enkele manier in de buurt, wat ongeveer 30 mpg (UK) is.

Dus ik vraag me af of mijn motor een verborgen probleem heeft? De kilometerstand van de auto is slechts 17K km, wat relatief nieuw is.

Bedankt bij voorbaat.
Ten eerste kun je US MPG niet vergelijken met UK MPG, tenzij je onthoudt dat de UK gallon meer brandstof bevat.
De Britse Imperial gallon bevat 153 US Ounces.
Een US gallon bevat 128 ounces.

Ten tweede rijd je overal tussen de 87 mph en 93 mph.
Dat is niet de snelheid waarop het brandstofverbruik wordt bepaald.
Vertraag als je wilt dat je brandstofverbruik toeneemt.

Er is niets mis met de brandstofbesparing van je Stelvio bij de snelheden die je rijdt.

#15 ·
Allereerst kun je US MPG niet vergelijken met UK MPG, tenzij je onthoudt dat de Britse gallon meer brandstof bevat.
De Britse Imperial gallon bevat 153 US ounces.
Een US gallon bevat 128 ounces.

Ten tweede rijd je overal tussen 87 mph en 93 mph.
Dat is niet de snelheid waarop het brandstofverbruik wordt bepaald.
Vertraag als je wilt dat je brandstofverbruik toeneemt.

Er is niets mis met het brandstofverbruik van je Stelvio bij de snelheden die je rijdt.
Ik ben me volledig bewust van US vs UK MPG... daarom heb ik beide in mijn bericht vermeld. Ik denk dat ik het op een dag eens moet proberen met een snelheid van 65-75 mph en kijken hoe het afloopt... zou best goed moeten zijn bij die snelheid. Zodra je boven de 75 mph komt, zal het brandstofverbruik een veel hogere snelheid hebben.

#16 · (Edited)
De hoogste output VW 2.0 ooit gemaakt, die in de Arteon zit, produceert 300 pk/295 lb-ft koppel... de boostpiek is 29,5, die hij een seconde aanraakt en terugvalt om ongeveer 17 psi vast te houden voor het grootste deel van het toerentalbereik.

De Alfa 2.0 heeft 280 pk en 306 lb-ft koppel. De boostpiek is 25 psi en loopt af naar 22 voor het grootste deel van het toerentalbereik en daalt naar 20 aan de bovenkant.

Ze hebben niet dezelfde afstelling, de Alfa-motor is agressiever, je kunt zeggen dat VW een bredere bandbreedte heeft voor brandstofefficiëntie, oké. Dat komt omdat hij met minder boostdruk draait.

Om nog maar te zwijgen van... ik betwijfel ten zeerste dat de VW-motor waarmee je hem daadwerkelijk vergelijkt, degene is waar je 16 jaar ervaring mee hebt, die motor is.

Mijn eerste turbo VW was een 2000 Passat 1.8t, ik heb meerdere VW 2.0's gehad in de 24 jaar tussen nu en toen, en heb aan nog meer gewerkt.

Deze motoren zijn niet hetzelfde. Als je brandstofbesparing wilt, neem dan een VW. Ik wil geen VW en ben blij dat Alfa geen VW's maakt.

Rijd een VW als een Alfa, hij gaat kapot. Mijn ervaring met meerdere VW's over meerdere decennia... behalve de B5. Dat was een geweldig autoplatvorm... zoals de Giorgio.

Als ik eenmaal boven de 75 kom... de enige keer dat ik 75 zie, is op weg naar 80. Ook in 2000 en laat me je vertellen, dezelfde bestuurder met dezelfde rijstijl... mijn Passat haalde nooit meer dan 19 mpg. 5 jaar, 150.000 mijl ermee... nooit beter dan 19. Zou waarschijnlijk wel zo zijn geweest als ik langzamer had gereden, maar ik heb liever een auto die efficiënt genoeg is om een goede brandstofbesparing te halen zonder dat ik de auto wil stoppen en mezelf wil schoppen.

De Passat was een handgeschakelde versnellingsbak, wat de zaken nog verder zou moeten verschuiven... nee. De grotere, zwaardere, krachtigere Stelvio wint. Het hangt ervan af hoe je rijdt, wat beter is. Ik rijd op zo'n manier dat brandstofbesparing nog nooit in mijn leven een probleem is geweest, anders zou ik depressief zijn... de mijne is altijd slecht. Behalve mijn Porsche en mijn Stelvio... die zijn naar mijn mening efficiënt.

Als je de Stelvio langzaam rijdt, zeggen mensen dat hij meer dan 30 haalt, ik rijd niet langzaam en haal 22. Letterlijk de beste brandstofbesparing van mijn leven.

#17 · (Edited)
Even ter verduidelijking: mijn laatste 16 ervaringen met VW waren met een Tiguan 2.0 Mk1 200pk en nu met een Tiguan 1.4 Mk2 150pk. Beide zeer verschillende motoren. De reden dat ik een Stelvio heb gekocht, is vanwege de unieke Multiair-kleptiming en natuurlijk het algehele ontwerp en de handling... met goede beoordelingen wereldwijd. Uiteraard kun je ze niet direct vergelijken. Maar ik wilde er alleen maar op wijzen dat, aangezien ik dezelfde bestuurder ben in al deze auto's, het verschil in brandstofverbruik tussen geadverteerd en reëel voor mijn Tiguan kleiner is in vergelijking met de Stelvio. Dat is alles. Niets aan de Stelvio heeft gebreken... ik geniet er behoorlijk van. Als de Stelvio een DSG/DCT had, zou hij voor mij perfect zijn... dat ben ik gewoon. DSG/DCT-versnellingspook geeft voor mij nog steeds het beste gevoel.

#18 · (Edited)
Om te proberen je ervaring met die specifieke motoren en deze uit te leggen

...motoren die zijn getuned om het meest efficiënt te zijn voor MPG, zelfs bij vol gas, zijn zo. (Tenzij je ze uitknijpt als een stervend paard, wat ik doe. Heb als kind menig futloze motor gedood)

Motoren die zijn getuned om het meest efficiënt te zijn in het leveren van vermogen, vooral bij vol gas, zijn misschien blij dat het gaspedaal bijna vol open staat - MPG geen prioriteit - zijn zo.

Weinig motoren zijn echt zo extreem, het is een schaal. Op die schaal staat de 300 pk (afgerond) 2.0 4 cilinder van Alfa dichter bij vermogensefficiëntie dan bij MPG-efficiëntie dan een 200 pk of 150 pk VW 2.0. Trouwens, dat geldt ook voor de VW 2.0-motor die 300 pk levert, maar als Alfa een 8 is, is VW een 7 op die schaal. Hoe dan ook, geen van beide zal de benzine-kilometers halen die de minder krachtige motoren voor de meeste bestuurders zullen halen. Voor sommige bestuurders doen de auto's met meer vermogen het echter daadwerkelijk beter voor MPG. (Mensen zoals ik die, als ze in een auto rijden met 8 seconden 0-100 km/u, die auto elke keer in 8 seconden van 0-100 km/u laten accelereren. Geen enkele motor krijgt een goede benzine-kilometers bij constant vol gas. Behalve de FIAT 500, daar haalde ik gemiddeld 20 mpg mee, waar ik blij mee was)

Wat betreft of de Stelvio een DSG had...ik zou het kapot maken. 6 maanden, de vorige keer duurde het. Het was geen defect. Het voelde geweldig tot het kapot ging.

Wat niet zo goed werkt voor jou...werkt beter voor mij, dat is mijn punt.

Ook dat constant verwachten dat de ene auto op de andere auto lijkt, leidt tot een gebrek aan variatie, omdat de mensen die de bedrijven runnen daar daadwerkelijk naar luisteren. (Omdat het goedkoper is om alles hetzelfde te maken dan echte variatie te ontwikkelen)

Tiguan is een geweldige auto, Stelvio is een geweldige auto. Het beste van beide is dat ze niets met elkaar te maken hebben.

Wil je iets weten dat ik hilarisch vind? De modellen uit 2018 en 2019, die

#19 ·
Ja... veel autofabrikanten zijn bang om anders te zijn, omdat het uiteindelijk allemaal neerkomt op zaken en de leiders van het bedrijf. Ik denk dat Alfa nog steeds vasthoudt aan zijn waarde en DNA en relatief kleine hoeveelheden produceert in vergelijking met anderen. Italiaans zijn is gewoon anders dan de rest... denk ik ;) Ik hoop gewoon dat mijn Stelvio me veel plezier zal geven, want ik heb een gedurfde beslissing genomen om hem hier te hebben, waar er minder dan 5 eenheden in mijn land rondrijden zonder officieel dealerschap. Ik ben de monteur die voor haar zorgt en alles leert over haar unieke systemen... aan het spelen met MES, brake-by-wire systeem, multiair etc. helemaal nieuwe dingen.

#20 · (Edited)
Helaas zal het enige Italiaanse aan de volgende Stelvio misschien de fabriek zijn waarin hij wordt gebouwd.

Maar goed, dat is eerlijk, want hetzelfde kan nu gezegd worden van Dodge en Jeep. Het enige wat Amerikaans is, is waar ze worden gebouwd. Stellantis heeft zo ongeveer alle auto-ingenieurs en -ontwerpers in de VS en een groot deel van Europa ontslagen, met uitzondering van de afdelingshoofden, en gebruikt nu ingenieurs en ontwerpers uit landen als India, Brazilië en Marokko, omdat die mensen 1/3 betalen van wat Amerikaanse en Europese werknemers verdienen. Ze hebben ook 1/8 van de ervaring en vaardigheid, maar dat maakt niet uit, want de AI is verondersteld het meeste werk te doen en de ingenieurs zijn er alleen maar om het te controleren.

Geniet van wat je hebt, het zal lang duren voordat er weer zoiets komt.

#23 ·
Helaas zal het enige Italiaanse aan de volgende Stelvio misschien de fabriek zijn waarin hij wordt gebouwd.

Maar goed, dat is eerlijk, want hetzelfde kan nu gezegd worden van Dodge en Jeep. Het enige Amerikaanse is waar ze worden gebouwd. Stellantis heeft zo ongeveer alle auto-ingenieurs en -ontwerpers in de VS en een groot deel van Europa ontslagen, met uitzondering van de afdelingshoofden, en gebruikt nu ingenieurs en ontwerpers uit landen als India, Brazilië en Marokko, omdat die mensen een derde verdienen van wat Amerikaanse en Europese werknemers verdienen. Ze hebben ook een achtste van de ervaring en vaardigheid, maar dat maakt niet uit, want de AI is verondersteld het meeste werk te doen en de ingenieurs zijn er alleen om het te controleren.

Geniet van wat je hebt, het duurt lang voordat er weer zoiets komt.
Serieus, veel personeel ontslagen? Geen wonder dat ze vorig jaar of zo een zeer goede winstgevendheid claimen. Dat zet me eigenlijk aan het denken en nu ken ik de reden. Het is altijd een ramp als alle autofabrikanten onder één dak komen. Geen uniciteit meer en beginnen met het delen van platformen en onderdelen. Uiteindelijk geen groot verschil meer, maar alleen de skin of het uiterlijke ontwerp. Ja... ik ben van mening dat AI het begin is van de vernietiging van de wereld... net als in de film Terminator ;). Mensen hoeven niet langer te ontwerpen of creatief te zijn zoals voorheen, behalve in de IT-sector.

#21 ·
Ik dacht dat ik mijn 2 cent zou toevoegen... Vrouw heeft een 2019 Ti. We gebruiken meestal gewone brandstof en laten hem in 'A' staan en als ik rijd, haal ik gemiddeld ongeveer 22 mpg per tank in de echte wereld, d.w.z. naar mijn werk gaan, naar de winkel, boodschappen doen, enz. Op de snelweg houd ik gelijke tred met het verkeer en heb ik 31 gezien bij een constante 55-65 mph over 100+ mijl. Meestal haal ik ongeveer 25 -26 mpg omdat we 70+ rijden en de grote dame in 'D' zetten resulteert in echt overmatige snelheid en een daling van de kilometerstand naar 21 -22...

Op een recente reis terug van Richmond Cars and Coffee (ik woon in Newport News) hebben we mijn 4C en mijn dagelijkse bestuurder, een 2017 Giulia Ti, direct na het verlaten van de show volgetankt en zijn we naar huis gereden. Mijn dochter haalde een constante 33 mpg in de Giulia en ze verspilt meestal geen tijd...

Toen we naar een lokaal evenement van de politie gingen, haalde de 4C 40+ bij 55 mph op een nogal bochtige maar 'begeleide' roadtrip.

#24 ·
Ik dacht dat ik mijn 2 cent zou toevoegen... Vrouw heeft een 2019 Ti. We rijden meestal op gewone brandstof en laten hem in 'A' staan en als ik rijd, haal ik gemiddeld ongeveer 22 mpg per tank in de echte wereld, d.w.z. naar mijn werk, de winkel, boodschappen doen, enz. Op de snelweg houd ik gelijke tred met het verkeer en heb ik 31 gezien bij een constante 55-65 mph over 100+ mijl. Meestal haal ik ongeveer 25 -26 mpg omdat we 70+ rijden en de grote dame in 'D' zetten resulteert in echt overmatige snelheid en een daling van de kilometerstand tot 21 -22...

Op een recente reis terug van Richmond Cars and Coffee (ik woon in Newport News) hebben we mijn 4C en mijn dagelijkse bestuurder, een 2017 Giulia Ti) direct na het verlaten van de show volgetankt en zijn we naar huis gereden. Mijn dochter noteerde een constante 33 mpg in de Giulia en ze verspilt meestal geen tijd...

Toen we naar een lokaal evenement van de politie gingen, haalde de 4C 40+ bij 55 mph over een nogal bochtige maar 'geëscorteerde' roadtrip.
Bedankt voor het delen van je nummers. Ik heb heel hard geprobeerd om voorzichtig te rijden en onder de 2000 tpm... maar lang niet in de buurt van dat nummer, zelfs niet na 100 km stadsritten... kon slechts 18-19 mpg (US) klokken o_O

#26 ·
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Dat zou het verklaren.

Geen VW.

Je probeert benzine te besparen door precies in het vetste deel van de turbo boost te rijden.

Zo werkt het niet. Kom boven de 2000 tpm. Onder 3000

Daar is je sweet spot. Het maakt niet uit hoe zachtaardig je bent, de turbo maakt maximale boost. Het is een Alfa, hij is niet afgesteld op zachtaardig. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Serieus, veel plezier, stop met stressen. Wedden dat je brandstofverbruik wat omhoog gaat, misschien begin je te zien waar ik het over heb.

VW turbo's boosten daar ook, ja. Ze zijn echter anders afgesteld. Heel anders, tenzij je half gas geeft, dan zijn ze meer afgesteld als A-modus dan N, DWZ: de motor maakt niet vol vermogen, de turbo boost niet zo hard. Alfa doet dit niet.

#27 ·
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Dat zou het verklaren.

Geen VW.

Je probeert benzine te besparen door precies in het vetste deel van de turbo boost te rijden.

Zo werkt het niet. Kom boven de 2000 tpm. Onder de 3000

Dat is je sweet spot. Het maakt niet uit hoe zachtaardig je bent, de turbo maakt maximale boost. Het is een Alfa, hij is niet afgesteld op zachtaardig. :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Serieus, veel plezier, stop met stressen. Wed dat je brandstofverbruik wat omhoog gaat, misschien begin je te zien waar ik het over heb.

VW turbo's boosten daar ook, ja. Ze zijn echter anders afgesteld. Heel anders, tenzij je een half pedaal geeft, zijn ze meer afgesteld als A-modus dan N, dwz: de motor maakt niet vol vermogen, de turbo boost niet zo hard. Alfa doet dit niet.
Oké... zal proberen "normaal" te rijden tussen 2000-3000 tpm... ik probeerde onder de 2000 tpm te blijven en de FC haalde nog steeds maar 18 mpg. Ik denk dat ik een ander bereik moet proberen... natuurlijk geniet ik ervan!

#31 ·
Ik ben in een stad in een bergachtige regio in de VS. In mijn ervaring kan ik alleen beter dan 20 mpg over een hele tank halen als ik het grootste deel van de tijd op de snelweg rijd, wat ik normaal gesproken niet doe (ik kies vaak "snelwegen vermijden" op Google Maps tijdens het rijden, omdat ik daardoor echt leuke binnenwegen kan vinden om te rijden). Over de afgelopen 20.000 mijl heb ik gemiddeld 18,1 mpg gereden.

Ik rijd in de juiste modus voor de situatie: A-modus voor lange snelwegritten met cruise control (wat zeldzaam is voor mij), N in de stad als ik onder de 50 mph rijd, en D over het algemeen de rest van de tijd. Op en neer rijden in de heuvels heeft echt een negatief effect op het brandstofverbruik. Toen ik veel tijd doorbracht in een minder bergachtige stad, verbeterde de brandstofbesparing met ongeveer 15% tot 20,8 mpg.

#36 ·
Ik ben in een stad in een bergachtige regio in de VS. In mijn ervaring kan ik alleen beter dan 20 mpg over een hele tank halen als ik het grootste deel van de tijd op de snelweg rijd, wat ik normaal gesproken niet doe (ik kies vaak "snelwegen vermijden" op Google Maps tijdens het rijden, omdat ik daardoor echt leuke binnenwegen kan vinden om te rijden). Over de afgelopen 20.000 mijl heb ik gemiddeld 18,1 mpg gereden.

Ik rijd in de juiste modus voor de situatie: A-modus voor lange snelwegritten met cruise control (wat zeldzaam is voor mij), N in de stad als ik onder de 50 mph rijd, en D over het algemeen de rest van de tijd. Constant op en neer rijden in heuvels heeft echt een negatief effect op het brandstofverbruik. Toen ik veel tijd doorbracht in een minder bergachtige stad, verbeterde de brandstofbesparing met ongeveer 15% tot 20,8 mpg.
Bedankt voor het delen. Ik denk dat mijn situatie erg vergelijkbaar zou kunnen zijn met die van jou, namelijk voornamelijk stad met files. Zolang de motor normaal draait, zou het goed moeten zijn.

#33 ·
Ik denk dat ik een van de vreemde eenden in de bijt ben... Ik zat niet lang geleden in de 4C toen ik mijn Stelvio kocht... en hoe ik er van buiten ook van droomde, het is van binnen echt een vreselijke auto, en uiteindelijk zit je daar. Ik heb er nog niet in gereden, maar ik kan me voorstellen dat hij als een gek gaat, maar voor mij is het een posterauto met een Mito-interieur, d.w.z. de goedkoopste FIAT-onderdelenbak, het is echt wel dwaas hoe ze besloten hebben die auto in elkaar te zetten... nu, geef me een 8C met de Maserati V8 en ik bijt je hand eraf, dat is een echte auto van binnen en van buiten. 4c?...nee.

• Like
Reactions: hownowcb
#37 ·
Ik denk dat ik een van de vreemde eenden in de bijt ben... Ik zat niet lang geleden in de 4C toen ik mijn Stelvio kocht... en hoe ik er van buiten ook van droomde, het is van binnen echt een vreselijke auto, en uiteindelijk zit je daar. Ik heb er nog niet in gereden, maar ik kan me voorstellen dat hij als een gek gaat, maar voor mij is het een posterauto met een Mito-interieur, d.w.z. de goedkoopste FIAT-onderdelenbak, het is echt best dom hoe ze besloten hebben die auto in elkaar te zetten... ...nou, geef me een 8C met de Maserati V8 en ik bijt je de hand af, dat is een echte auto van binnen en van buiten. 4c?...nee.
ja 4C ik denk niet dat Alfa luxe als een van hun ontwerpcriteria gebruikt. ze willen alleen een "supercar" bouwen met hightech zoals een volledig carbon fiber chassis. hoe dan ook...het is een showcase voor hen

#38 ·
Ik heb een 2021 TI en haal ongeveer 25-26 gecombineerd met premium brandstof. Dat is ongeveer 3-4 MPG beter dan in de winter/koudere maanden. Meestal rijd ik in N, maar ik kijk niet naar de MPG als ik in D zit, te veel plezier. Ik denk dat ik 30+ op de snelweg op cruise kan halen. Hoop het in ieder geval.

#39 ·
Ik heb een 2021 TI en haal ongeveer 25-26 gecombineerd met premium brandstof. Dat is ongeveer 3-4 MPG beter dan in de winter/koudere maanden. Meestal rijd ik in N, maar ik kijk niet naar MPG als ik in D zit, te veel plezier. Ik denk dat ik 30+ op de snelweg kan halen met cruise control. Hoop het in ieder geval.
Dat is een zeer redelijke FC... de mijne komt daar gemiddeld over een volle tank totaal niet in de buurt. Slechts 18ish..mpg, zelfs als ik onder de 110 km/u (65 mph) blijf.

#40 ·
In 2018 haalde ik 30 mpg op mijn Stelvio TiS met 19 inch velgen met een gemiddelde van 75 en ik denk dat ik 506 mijl uit een tank haalde. Regulier snelwegrijden met ECHTE cruise control leverde me routinematig 25-26,5 puur op de snelweg op. 16-18 lokaal

• Like
Reactions: tazztham
#52 ·
Nog een datapunt voor de discussie -- dagtrip, drie personen in mijn 2020 Stelvio, 340 mijl, gemiddeld 53 mph op voornamelijk snelwegen en binnenwegen, 31,7 mpg!! Niet slecht zou ik zeggen --
Ik ben meer bezorgd over het feit dat je maar 50 mph op een binnenweg rijdt 🤣